Rolle rückwärts - HP will wieder Consumer-Tablets anbieten

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hp neuAm 20.08.2011 startete HP einen groß angelegten Abverkauf des TouchPads, des damaligen webOS-Vorzeigetablets (wir berichteten). Ursache war der kurz vorher unter CEO Léo Apotheker beschlossene radikale Strategiewechsel, der vorsah, weite Teile der Consumersparte abzustoßen. Es hört sich an wie ein arg verspäteter Aprilscherz, aber am 20.08.2012 und damit genau ein Jahr nach Beginn des aufsehenserregenden Ausverkaufs kann The Verge mit einer Exklusiv-Meldung für Überraschung sorgen: HP gründet eine neue Mobil-Sparte mit Fokus auf Consumer-Tablets. 

Innerhalb HPs "Printing and Personal Systems Group" soll die entsprechende Abteilung eingerichtet werden. Einen Leiter gibt es auch schon. Alberto Torres, der bei Nokia für MeeGo zuständig war, übernimmt ab September das Ruder. Auf welches Betriebssystem für die zukünftigen HP Tablets zurückgegriffen wird, ist noch unklar. Bevor die Einrichtung der neuen Abteilung Früchte trägt, wird HP allerdings vermutlich bereits ein Tablet auf den Markt bringen, dass noch von der PC-Sparte entwickelt wurde - es dürfte sich um ein Windows 8-Gerät handeln.

Der erneute Kurswechsel von HP überrascht - für die Konsumenten ist es aber sicher nicht nachteilig, wenn mit HP ein weiterer Wettbewerber (wieder) im Tablet-Segment mitmischt. Zumal wenn diese Mitbewerber auf die Ressourcen von HP zugreifen kann.

Abschließend noch das interne HP-Memo im Wortlaut, auf das sich The Verge beruft:

As the world's largest PC and printing business, we make it matter for hundreds of millions of people each and every day. Today we are taking an important step to serve even more customers in new and exciting ways.
I am pleased to announce that we are creating a team dedicated to delivering the best mobility solutions in the industry. With this move, we are building on our commitment to re-invest in mobility via dedicated leadership, focused research and development, amazing new products and a growing suite of applications and services.
Our new Mobility Global Business Unit initially will focus on consumer tablets and will expand to additional segments and categories where we believe we can offer differentiated value to our customers. Our existing notebook teams, including our soon-to-be launched commercial tablet, will remain within the PC GBU under James Mouton at this time.
To lead the Mobility GBU, I am thrilled to announce that we have recruited a proven executive from the mobile-device industry. Alberto Torres, who most recently oversaw the MeeGo products and platform at Nokia as Executive Vice President, will join HP as Senior Vice President of Mobility, reporting to me.
I am excited to have Alberto join us. During his seven years at Nokia, he held a variety of critical leadership positions, including two years on the company's Executive Board. In earlier roles at Nokia, Alberto ran the company's premium brand, its accessory and CDMA businesses and corporate strategy. Prior to Nokia, he was a partner at McKinsey and Company, where he worked with industry leaders in mobile devices, consumer technologies, software and Internet services. A Ph.D in computer science from Stanford University, Alberto currently holds vice chairman roles with the firms Bang & Olufsen and Opera Software. Alberto's first order of business will be to accelerate our tablet strategy and begin to execute products against our consumer/SMB target. The exact structure of his team will follow that strategy.
Alberto's start date will be September 3. Please join me in welcoming Alberto to HP and in supporting him and his team in their important work.
Regards,
Todd